tisdag, november 21, 2006

nu får vi nog vänta en månad till...

i alla fall om vi vill att även trean skall komma den 21:e. (Och det vore lite roligt om bebisen valde att komma den 21:e eftersom båda de andra är födda den 21:e i sina månader. Men - nu är klockan är halv nio på kvällen, och inget tyder på att pyret vill ut idag. Och varför skulle h*n vilja det? Enligt alla beräkningar skall h*n stanna i 4 veckor till. Vilket just nu, i skrivande stund, känns som en oändlighet. (Ja, jag VET att jag igår skrev att jag inte alls var redo, men det var då och nu är nu. Och just NU är jag innerligt trött på magen.)

Man kan ju fundera lite över fördelarna med mage jämfört med bebis utanför magen. Och rent intellektuellt kan jag också inse att de finns.

* Man vet var man har bebisen
* Den skriker inte
* Inga blöjbyten behövs
* Ingen strulig amning att bryta ihop över
* Mindre tvätt och mindre sopor

När man tittar närmare på saken inser man också att många av de nackdelar man har som gravid - de har man även när bebisen kommit ut:

* Man får inte sova på nätterna (om det sen beror på en skrikig bebis eller på halsbränna/akrobatik i magen/foglossning spelar mindre roll - sova får man inte i alla fall)
* Orörligheten och klumpigheten finns kvar ett bra tag - man är inte särskilt smidig eller lättrörlig med en bebis i famnen
* Man kan inte äta vad man vill - vare sig som gravid eller som ammande mamma
* Foglossningen sitter i ett bra tag även efter att bebisen kommit (även om det avtar med tiden)

Sen finns det några fördelar med bebis utanför magen också:
* Halsbrännan försvinner!
* Kliet försvinner (hoppas jag...)

Och i vilket fall som helst spelar för- och nackdelarna ingen roll. Bebisen kommer ju att komma ut - och jag vill bli av med magen NU! Rationellt eller inte. Det struntar jag i.

Inga kommentarer: