söndag, september 02, 2007

Lite skryt om språk

Mellansyster W skall snart på sin 2,5-årskontroll. Här där vi bor innebär det framför allt att man kollar att talet funkar som det skall. När storebror var där förstod vi att barnen bör kunna titta på en liten plastko och en plasthund och säga vad de heter och hur de låter - typ. Storebror fick djuren framför sig.
BVC-sköterskan frågade: - Vad säger kossan?
Storebror: - Muuu
BVC-sköterskan frågar: - Vad säger hunden?
Storebror tar tag i hunden, går fram med den till kossan, tittar upp på BVC-sköterskan och säger: - Hej kossan, hur mår du idag då?
Tar sedan hunden och svarar: - Jotack, bra.

Han hade ledigt klarat fyraårskontrollen vad gäller talet (sa i alla fall BVC-sköterskan).

Mellansyster W var ju GANSKA sen med talet, och vi var nästan lite oroliga. Sen kom hon sig, tack och lov. Och nu skall hon som sagt var snart besiktigas på BVC vad gäller talet. Jag tror inte det blir några stora problem. Alldeles nyss frågade jag henne hur många gubbar hon hade i lådan. Hon tittade på mig och sa:
- Åtta gubbar - och en katapult har jag i lådan mamma.

Jag tror vi får ta med henne hem igen från BVC. Om hon inte bestämmer sig för att hon inte har lust att säga något alls. Sånt har hänt.

2 kommentarer:

Tre Gringos sa...

Haha, där fick hon så hon teg eran bvc tant!

FruW sa...

Inte sant? Visst är det fantastiskt att ens barn är så OERHÖRT begåvade?