onsdag, september 05, 2007

Jämställdhet kostar

Jo, faktiskt. Hör bara här:

Storebror W:s studsboll (ärvd, troligen från herr W) börjar gå i bitar, vilket gör den till en veritabel dödsfälla för lillasyster W. Elak och skoningslös mamma W dömer studsbollen till döden medelst slängning, vilket orsakar ett hysteriutbrott modell större hos storebror. För att dämpa detta något, lovade fru W att införskaffa ny studsboll vid handlingen lite senare på dagen (ICA Maxi är fantastiskt!). Sagt och gjort - trodde jag.

När jag kommer fram till hyllan har de förvisso de traditionella studsbollarna i en eller två färger - några till förvillelse lika den avrättade. Brevid hänger dock studsbollarnas Rolls Royce. I alla fall är fru W ganska övertygad om att storebror kommer att tycka så. Bollarna är till hälften genomskinliga med en liten figur ingjuten i mitten - bilen Blixten från filmen Cars! Eftersom undertecknad VET att storebror kommer bli himlastormande glad (i alla fall en liten stund), och bollen är ganska speciell och ganska tydligt till honom bör även mellansyster få en boll.

Det är DÅ fru W hamnar i genusträsket, under det rosa täcket och kalla det vad ni vill. För bredvid bilbollarna hänger - prinsessbollarna med glitter... Samma princip som förut nämnda, med den lilla skillnaden att figuren i mitten är en Disneyprinsessa (Belle från Skönheten och Odjuret)... Lika säkert som att storebror kommer att älska bilbollen vet jag att mellansyster skulle älska en prinsessboll. Men jag kan inte, kan inte, KAN INTE köpa en bilboll till honom och en prinsessboll till henne och därigenom ytterligare lite cementera det faktum att killar gillar bilar och tjejer gillar glitter.

Fru W går ifrån ICA Maxi med två bilbollar och två prinsessbollar - för då kan de ju välja vilken som. Båda två. En i-landslösning som heter duga. Som inte resulterade i något annat än lite mindre pengar i plånboken. För visst var det två bilbollar storebror sprang runt med nyss? Och där sitter mellansyster med sina glittriga prinsessbollar och kvittrar. Jo jo, där får man för att man försöker...

(Ni som försynt harklar er i bakgrund och undrar varför det inte inhandlades två studsbollar av det mer traditionella slaget.... Ni kan ha en poäng.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ha! :)
Du ar for rolig du! Kopa tva bollar av samma sort! :)
Jag beundrar att du driver saken till slutet, for jag hade troligtvis blundat hart for det genus pockande resonemanget min hjarna hade forsokt fora och sa hade jag fallit till foga och kopt en pojkboll och en flickboll. Eller sa hade jag kopt tva neutrala (och trakiga) bollar.

/A-H

Saring sa...

Hahaha! Mitt ena kusinbarn, en kille på tre år, fick förra helgen en vackert pastellglittrig prinsessballong. Brorsan ville ha en stålmannenballong och fick det. Så har ockå lillebror varit klädd i rosa sedan födseln.. Det har däremot inte storebror.

Jag har förövrigt en utmaning till dig i min blogg :-)
KRAM