lördag, september 08, 2007

Utmanad!

Saring har utmanat mig, så det är väl bara att krypa till korset och inse att man inte är så himla intressant... Men NÅGOT skall jag väl kunna skrapa ihop. Fast det blir inget tema à la Anna eller Saring. Det blir en mycket blandad kompott om högt och lågt och stort och smått och viktigt och oviktigt. Jag vet inte om det säger mest om mig som person eller min koncentrationsförmåga just nu. Det spelar nog ingen roll. Here goes nothing!

Reglerna: Den som blir utmanad skriver ett eget blogginlägg som innehåller åtta fakta eller vanor om en själv. I slutet av inlägget utmanar bloggaren fyra nya personer. Glöm inte att lämna en kommentar om utmaningen i deras kommentarrutor på deras bloggar, så att de vet att de har blivit utmanade.

1. Jag avskyt, verkligen AVSKYR, att komma försent. Hellre mycket tidig än lite sen. Detta har bland annat resulterat i att herr och fru W nästan tagit varsin buss till flygplatsen. Det har också fått till resultat att fru W med svägerska (som är likadan i detta avseende) i begynnelsen av en tågluff hunnit transportera sig och sina väskor ner till centralen, vänta där en stund, upptäcka att svägerskan glömt att lämna in studentrumsnyckeln, ta sig hem igen, lämna in nyckeln till expeditionen och ta sig tillbaka till centralen. Med gott om tid kvar.

2. Jag har nog världens sämsta lokalsinne. I alla fall om jag går eller åker med någon annan som verkar kunna vägen. Eller bara åker med någon annan. Det fastnar liksom inte vart vi svängde eller hur korsningen såg ut. Ibland vet jag vilken väg man skall ta när jag väl kommer dit och ser hur det ser ut, men det finns ingen bild av hur vägmotet fungerar eller hur saker ligger i förhållande till varandra. Jag har vid flera tillfällen gått ut från biografer och affärer och helt ärligt inte vetat vilket håll jag kom ifrån. Tur det finns kartor och mobiler.

3. Überpysslare is my middelname. Det kan man kanske inte tro, men det är sant. Jag har inget eget rum i vårt hus, men jag har ett stooort skåp som är sprängfyllt med olika sorters papper, pärlor, band, glitter, torkade blad, stämplar, kuvert, torkade blommor, stansar, paljetter - you name it. När vi skulle bli herr och fru W funderade jag ut ett jättefint tema med sand och guldglitter till bröllopet och gjorde såklart egna inbjudningskort, placeringskort, program och sånghäften till detsamma. Och tackkort. Temat var verkligen jättefint och funkade faktiskt riktigt bra. När man gjorde ett (1) kort. När man skulle göra sådär 80 st av allting var det kort sagt APJOBBIGT. Fast då hade jag ju bestämt mig. Så sand och guldglitter blev det. Till slut. Efter ungefär två veckors heltidsarbete och en livslång aversion mot sand och guldglitter. Och dubbelhäftande klisterpapper.

4. Jag fullkomligt älskar Marianne Fredrikssons böcker, och kan läsa dem om och om igen. En av de bästa böcker jag någonsin läst är "....den som vandrar om natten", och jag är ärligt grön av avund på er som ännu inte läst den. Ni har något fantastiskt att se fram emot.

5. Jag tycket det är oerhört skönt att inte vara 15 år längre. Det var ensamt, ont-i-hjärtat, gråtigt och jobbigt. Även om jag då trodde att jag visste vad jag ville och vem jag var, så inser jag nu att det gjorde jag ju inte alls. Det var därför det var så jobbigt att inte vara en av innegänget, aldrig ha någon kille, och aldrig vara den som fick dansa på discot. Och jag tror att det är därför nästan alla tycker det är jobbigt att vara 15 år. Just nu trivs jag faktiskt väldigt bra i mitt liv (även om det finns några jobbiga saker jag gärna skulle vara utan).

6. Jag avskyr verkligen särskrivningar. Verkligen verkligen avskyr. Och har oresonligt svårt att förstå folk som inte förstår varför det blir fel när man skriver "Brun hårig sjuk sköterska", eller "färsk fryst kyckling" - eller något så enkelt som "blå bär". Det kan tyckas som en petitess men guuuud vad jag stör mig på det.

7. Jag älskar att ha gröna växter omkring mig. När man vet det kan man förvånas över att mitt hem är så lite befolkat av just gröna växter. Halvkaktusar och suckulenter klarar jag. Det är i princip det enda som överlever hemma hos mig. Och så gröna växter som klarar av att ligga helt platt ner mot fönsterbrädan i en vecka och SEN få vatten och resa sig upp. Mormor W är en hejare på blommor och gröna växter, och är den som har de gröna fingrar i familjen. Men en sak är hon faktiskt avundsjuk på mig för. Mina orkidéer som bara blommar och blommar och blommar. Hemligheten är - vansköt dem något alldeles fantastiskt mycket och vattna alldeles för mycket när du vattnar dem. De blommar JÄMT!

8. Jag har bestämt mig. För att vara lite positivare. Att försöka se det halvfulla glaset istället för det halvtomma. Att inte gräma mig över sånt jag ändå inte kan ändra. Att uppskatta det jag har och leva livet HELA tiden. Varje dag, varje timme. Att leva här och nu och njuta av mina barn och min man och allt som är fantastiskt med att finnas till just här, just nu. Alltför ofta har jag längtat till något lite längre fram så mycket att jag glömmer att uppskatta det som är mitt under näsan - fast det var det jag längtade till innan jag kom dit. Att faktiskt försöka lösa de problem som kommer i min väg på ett så konstruktivt sätt som möjligt. Att ta vara på de människor jag har omkring mig och tycker så väldigt mycket om - och komma ihåg att visa dem det. Att inte oroa mig i förväg för sånt jag ändå inte kan påverka.

Ja, det var det. Svårt i början, och när man kom till slutet fick jag sålla... Fast det kanske var bra. Så skulle man ju utmana fyra personer till... Svårt, för jag "känner" inte så många i cybervärlden. Men - Loj och Helga kan känna sig manade. Och A-H (som inte har någon blogg, men du kan svara i en kommentar i min om du vill).

1 kommentar:

Saring sa...

Tackar för spännande läsning och väl utfört arbete :-)
KRam!