söndag, september 02, 2007

På tal om BVC och kontroller

Kom att tänka på en annan konstig sak vad gäller BVC och deras kontroller. Jag anser mig vara en relativt normalbegåvad person (ibland har jag till och med mage att tro att jag har liiite mer självinsikt än gemene man - bara en yttepyttegnutta, men det får kanske tillskrivas mitt högmod). Jag anser mig också vara en relativt trygg person - och mamma. En mamma som känner sina barn och är fullständigt övertygad om att de är PRECIS som de skall vara.

Hur kan det då komma sig att följande utspelar sig på BVC så gott som varje gång något av barnen skall besiktigas?

BVC-tanten frågar om något har hänt sen sist - om bebis W har lärt sig något nytt, och fru W sätter sig med bultande hjärta på stolen och börjar rabbla sin utantilläxa "Ja, h*n går nästan helt utan stöd nu och det gjorde h*n VERKLIGEN inte sist, och så har det ju blivit lite fler ord också. Mamma och pappa såklart och så "titta", "där" och "lampa"*."
BVC-tanten nickar belåtet och fru W slappnar för ett liiitet ögonblick av i sin stol (med ålandes unge i famnen). I detta avslappnade tillstånd slinter dock fru W:s tunga och hon hör sig själv säga: - Skall vi visa vad du kan? Titta där i taket, vad är det för något?" Bebis W tittar upp i taket, men känner för tillfället inte alls för att prata eller säga "lampa", utan nöjer sig istället med att glatt tjuta till och hoppa lite i mammas knä. Efter tre försök vänder sig en desperat fru W till BVC-tanten och fäller den klassiska kommentaren:
- Hemma säger h*n det hela tiden. Hemma kan hon!

Som om BVC-kontrollerna är någon slags tävling. Som om det var det viktigaste i världen att bebis W kunde göra exakt alla de grejerna de kollar på just det här stället. För det har jag förstått, att inte kollar man samma saker på alla ställen inte. Nehej då. Liiite norr om oss går nämligen kommungränsen till Göteborg, och där är man inte alls efter i utvecklingen om man inte spritter till när någon skramlar med en nyckelknippa vid örat när man är två månader (som man alltså är i Mölndal). I Göteborg är det mycket värre om man inte spontant har börjat klappa händerna när man är åtta månader. För sån stor skillnad är det på barnen i Mölndal och Göteborg skall ni veta!

2 kommentarer:

Tre Gringos sa...

Jag känner igen mej så väl.
Jag brukar dessutom bli rätt så svettig under dessa bvc-besök.

FruW sa...

glömde jag beskriva floderna jag svettas under dessa besök? För floder är det....