onsdag, september 12, 2007

Uppmärksamhetskrig

Har vi här hemma. Mest om min uppmärksamhet. Och inte blir det bättre av att den faktiskt brister ibland, av rutiga och randiga orsaker. Häromdagen upptäckte jag ett mycket snyggt och prydligt bitmärke på lillasysters knä. På en rak fråga om vad som hade hänt svarade mellansyster glatt att hon bet lillasyster för hon ville ta bollen (eller något sånt). Såklart man måste bitas då. Eller? Och jag är helt säker på att hon gör detta för att hon tycker att hon får lite uppmärksamhet. Därför är det kanske inte helt rätt strategi att prata allvar med henne länge när hon precis har bitit. Då får hon ju som en belöning varje gång hon gjort något fel och bitit - och jag tror inte det är rätt sätt att få henne att sluta.

Storebror vill inte alltid vara så stor (och det kan man ju kanske förstå), och blir vääääldigt liten just nu, med stora vrålattacker som följd när det är något han vill eller inte vill (oftast inte vill faktiskt).

Lillasyster har varit oerhört gnällig och grinig i någon vecka nu. Från att ha suttit på golvet och lekt med någonting har hon helt plötsligt (och från min synvinkel helt utan anledning) förvandlats till världens argaste och ledsnaste bebis, där tårarna sprutar ut ögonen och illvrålen gör ont i öronen på alla oss andra. Idag upptäckte jag att hon har fått en tand till...

Lilla vampyren (dvs mellansyster) vaknade idag och var lite off i morse. När jag tog tempen hade hon faktiskt lite feber (vissa gör vad som helst för att få uppmärksamhet). Hon skulle alltså inte gå till dagis idag. Och tokiga tokiga mamma W tyckte då att storebror skulle gå till dagis, så att syrrorna fick vila lite. Men se det gick inte alls enligt storebror. Han kunde ju inte vara SJÄLV på dagis. Argumentet att det skulle han ju såklart inte vara, eftersom alla andra barn skulle vara där och fröknarna, gick inte alls hem. Det skulle ju vara någon som var här HEMMA som var med honom på dagis.

Mellansyster verkar inte bli sämre, men inte bättre hellre, så det lutar nog åt att hon är hemma i morgon också. Men resten av den här dagen skall ägnas åt att preppa storebror så att han går till dagis imorgon. Vi får väl se hur det kan gå. Återkommer med rapport!

Inga kommentarer: