onsdag, oktober 18, 2006

Manipulation eller konfrontation?

Alla dagar måste inte vara kaotiska. Alla dagislämningar måste inte vara det heller. Idag var en bra dag med en bra lämning. Lite lirk och lock och pock behövdes såklart, men inga tårar, inget skrik och inga sammanbrott. Ge dem liiite slakare lina, låt dem busa och smita iväg en extra gång - så kanske de kommer nästa. Påminn storebror om den nya roliga leksakstelefonen som väntar inne i lekrummet - och vips har han (eventuellt) gått in i hallen. Lek av dem mössorna och jackorna, pussa dem hejdå och låt dem knalla in till de andra barnen. Glada barn som glatt vinkar hejdå när man går känns rätt så bra.

Och ändå kan jag inte låta bli att undra - är det här att vara pedagogisk eller är jag elakt manipulativ? Jag vill inte vara en sån som intrigerar och gör saker med baktankar. Det känns liksom falskt och oärligt och inte alls en sån mamma som jag vill vara. Men det funkar ju. Som min egen mamma alltid hävdat (och som jag smålett åt i mjugg - INNAN jag fick egna barn) - "hot och mutor är det enda som går hem". Och på riktigt små barn funkar inte hot heller.

Inga kommentarer: