fredag, oktober 27, 2006

drömmen om den perfekta måltiden

Underbar fredag!

Middagarna med våra två änglamonster brukar vara av relativt kaotisk art. Sällan sitter vi alla fyra vid bordet samtidigt eftersom snart-3-åringen oftast inte hinner övertalas/tvingas till bordet innan lillsyrran är klar (eller tillräckligt distraherad av oljudet från storebror för att inte kunna äta mer). Sitter vi alla där samtidigt fylls luften alltsomoftast av skrik om olika sorters drickor, "jag vill inte HA potatis" blandat med föräldratjat och bordsbank.

Men idag! Idag var en alldeles underbar dag och en alldeles fantastisk fredagsmiddag. Änglamonstren hade haft en hemmadag med fadern i huset (som de har varje fredag), och på grund av storm och annat elände hade de fått vara inne hela dagen och bara sköta sig själva. Ta det lugnt och göra det de ville. Inte blir störda och avbrutna hela tiden.

Fru W stegar in genom dörren, och möts av ett organiserat och glatt kaos bland byggklossar, legobitar, dinosaurier och barn. Lugna, harmoniska barn och en relativt förnöjd husfader. Någon timme av mys förflöt med hela familjen i köket, och sedan hade vi en sån där middag som jag oftast bara drömmer om. Alla fyra vid bordet. Lagad god mat. Glada barn som berättar om sin dag och som faktiskt äter lite grann. När middagen är avnjuten (och då menar jag inte bara maten, utan stämningen och gemenskapen) blir barnen överlyckliga över varsin isglasspinne. Att så lite kan vara så härligt!

Drömmen om den perfekta måltiden slog in. Vad skall jag nu önska mig?

Inga kommentarer: