torsdag, februari 15, 2007

En någorlunda morgon

Kort rapport innan det är dags för det stora "återbesöket" på MVC. Morgonen har förflutit väl. Inga totala sammanbrott alls faktiskt. Så kanske det är mer än en någorlunda morgon. Alla barnen sov MYCKET längre än vad de brukar. Storasyster och storebror fick väckas kl halv åtta, och sen vaknade lillasyster i kalabaliken som uppstod vid blöj- och klädbytena. HALV ÅTTA! Det var väldigt länge sen det hände. Halv fem är annars en rätt vanlig tid just nu. Då vaknar storebror och börjar sjunga sånger från dagis. Om han inte går över till storasysters säng och lyfter på hennes ögonlock och säger: "Vakna nu, det är morron!". Efter många förmaningar har han dock nu börjat gå in i det intilliggande lekrummet och sjunger där istället. Det brukar ge såväl fru W som storasyster någon kvarts respit - och ett något lugnare uppvaknande. Igår morse gjorde han helt rätt - gick in i lekrummet och satt där och sjöng och grejade. Tills han hörde att jag var vaken. Då ropade han:
- Mamma, är det morgon?
Den intet ont anande modern svarade då:
- Ja, det är morgon. (Som i "Ja, det är morgon så vi kommer inte att försöka få dig att somna om")
I storebrors öron måste det ha låtit som:
-Ja, det är morgon (och alltså är det helt OK att gå in och lyfta på syrrans ögonlock och vråla att hon måste gå upp). För det var precis det han gjorde. Så mycket för den respiten.

Dagen hittills fick alltså genomföras i något snabbare takt än vanligt - men det gick ovanligt bra. Kanske för att storebror knappt hunnit vakna. Eller för att jag inte orkar bråka särskilt mycket mitt i all hosta. Eller för att jag redan HAR bråkat väldigt mycket trots all hosta. Eller nåt. Nu är de två stora i alla fall lyckligen avlämnade på dagis och jag och lillasyster är som sagt var på väg till MVC. Jag som skulle vila...

Inga kommentarer: