onsdag, maj 21, 2008

För min skull eller för barnens?

I måndags informerade pappa W undertecknad om att stora barnen W skulle ha något slags spökdräkter till förskolans temaavslutning den 21/5. Alltså idag. Alltså 2, TVÅ!, dagar senare. Detta hade förmodligen inte behövt bli ett problem om man inte är fru W. Det går på något sätt aldrig att göra något enkelt. Instruktionen från förskolan var, ungefär : "Spökkläder, eller något vitt." En normal människa hade nog tänkt något i stil med:
De meddelar detta två dagar innan, "något vitt"... jag har vita t-shirts i garderoben! Det blir perfekt.

Inte så fru W. Min hjärna hör bara "spökdräkter" och spinner loss å det vildaste. "Om man tar ett lakan, och så... och så... det behöver inte bli så svårt... och inte det heller... och inte det heller..."

Det gamla uttrycket "många bäckar små" triggar inga klockor hos fru W. Just då. Fru W påbörjar tillverkningen av två stycken spökdräkter. Inser att den klassiska varianten med ett helt lakan över huvudet med två hål i inte kommer att funka, eftersom barnen W inte ser någonting. Alltså kommer dräkterna inte att användas. OK, men om vi gör hål för huvudet, och gör separata lakansbitar för huvudet som kan tas av vid panik.... Men de kommer bara att trilla av... osv osv osv osv.

Barnen W var dessutom måttligt roade av att prova dräkterna. Särskilt huvudbonaderna. Så måttligt att när fru W efter en hel eftermiddags arbete (ackompanjerat av storebror som ville köra bilbana, mellansyster som ville gå till "gula lekplatsen" och lillasyster som helt av allt ville hjälpa till med symaskinen) ville prova den tvådelade dräkten på storebror efter badet för att kunna göra hål för ögonen och se att det funkade, så kraschade storebror. Inte förvånande, men mycket irriterande. Så irriterande att jag faktiskt gav upp. Det var inget roligt längre (och hade inte varit på en bra stund). Det var faktiskt inte meningen att ge storebror skuldkänslor (fast jag insåg sedan att det var det som hände) - jag ville bara inte göra den förb-e dräkten längre när han uppenbarligen inte ville.

Fast när han insåg att det inte skulle bli någon dräkt ville han nog det.

Två frågor snurrar i huvudet på mig idag. Den ena är - hur mycket kan man kräva av en fyraåring när det gäller handlingar och konsekvenser? Hur mycket fattar han när jag säger "om du inte... så händer...." ? Hur mycket ansvar kan han ta för sina handlingar i såna här siutationer? Är det rimligt att förvänta sig att han skall förstå att han måste välja mellan att kolla på favoritfilmen i tre minuter eller att ha ett lakan över huvudet om han vill ha en spökdräkt nästa dag?

Den andra frågan är - lade jag ner tiden och arbetet med dräkterna för barnens skull eller för min egen? Var det för att jag inte ville att de skulle behöva skämmas bland sina kompisar för att de inte hade spökdräkter, eller var det för att jag inte skulle behöva skämmas bland kompisarnas föräldrar för att jag inte hade gjort dräkter?
Hade barnen skämts bland sina kompisar i lite för stora vita t-shirts, eller hade de överhuvud taget inte brytt sig? Varför skulle jag bry mig om vad de andra barnens föräldrar tycker?

Ja, frågorna många, och det är högarna på fru Ws skrivbord också. Så sluta snurra nu frågor, och ge mig arbetsro!!!

4 kommentarer:

Kvinnan Aquarius sa...

Härlig blogg och orden bara rasar ur dig. Vet precis hur det är med allt det där.
Har tre döttrar själv o ligger i skilsmässa.
Hmm...

http://nastanskildamamman.blogspot.com/

FruW sa...

Till kvinnan aquarius:
Huva, det låter inte roligt. Fast även om det är jobbigt när man är mitt i det kanske det är nödvändigt för att det skall bli bättre sen? Jag har ju ingen aning om hur du har det eller varför det blivit som det blivit, men jag har själv skilda föräldrar, och är helt övertygad om att det var nödvändigt för att komma vidare.
Kramar till dig - och tack för dina fina ord om min blogg!

Hilda sa...

OJ kära du!!! Vad underbart du skriver. Jag känner så väl igen mig i det du skriver. Jag är värdelös på att sy så jag skulle dessvärre aldrig ens försöka. Därmeot hade jag antagligen letat med ljus och lykta efter dräkter som kunde köpas. Råd eller ej jag hade nog förmodligen gjort det ändå. Jag känner så igen dina tankar . Vem gör man det för?
På vår förskola har vi slutat med en hel del av utklädningstraditionerna för att många barn inte alls har något att ta med sig och att det sätter för stor press på våra stressade föräldrar. Vi brukar istället antingen fixa nåt på förskolan och eventuellt måla barnen om barnen själva vill. Villkoren blir då lika för alla. Det är sån stor press som sätts på en som förälder och visst, i efterhand kan man ju bara skratta åt det. Men det är INTE kul innan man fixat allt.
Tack Fru W för ditt underbara inlägg. Jag skrattade högt! KRAM!!!

Anonym sa...

Aj aj AJ!! Kände igen det där. Skönt att vara i gott sällskap. Spenderade en stor del av söndagen med att vara världens BÄSTA mamma som fixade de FINASTE piratkläderna till sina barn!! Pärlor hängde från sjalar att ha om huvudet, mycket armband och halsband, jag pärlade och fäste och ÅH vad gudomliga de blev, tjejerna! Men de ville inte ha det på sig. De ville vara prinsessor bara.

Det är precis som du skriver, vilken rätt har jag att bli sur och tvär och sura hela vägen till kalaset vilket resulterar i mycket tysta barn där bak i bilen och dåligt samvete. Blörk. DE bad inte om fantastiska banbrytande dräkter. De ville känna igen sig själva. Och vara prinsessor...
Kram!