fredag, april 18, 2008

Prickiga barn

Nu har alla barnen W fått vattkoppor. Lillasyster först och mest (hittills), men både storebror och mellansyster har några tydliga prickar som säkerligen kommer att bli fler.

Insjuknandet kommer varken förvånande eller olägligt. Mamma och pappa W har jobbat hårt för att få prickiga barn. Redan förra våren gjorde mamma W ett tappert försök och tog med bebislillasyster (5 månader) hem till bekanta för att pricka ner barnen W. Det misslyckades. I mars hälsade vi på kusinerna S som då hade vattkoppor. I början på april hälsade vi på samma kusiner som hade vattkoppor. Jag vet inte vilken gång de faktiskt blev smittade, men gissar på det senare.

Just nu hänger jag titt som tätt på Smittskyddsinstitutets hemsida och där står att läsa att inkubationstiden för vattkoppor är 10-26 dagar från smittillfället (vanligast 14-16), man smittar några dagar innan man får de första prickarna och är vanligtvis smittfri ungefär en vecka efter att man fått de första prickarna.

Pappa W har på order från mamma W fått vårdcentralen att skriva ut både Tavegyl och ny hostmedicin, och jag har bunkrat kylbalsam och xylocainsalva. Förhoppningvis klarar vi oss med detta. Förhoppningsvis kan också mellansysters 3-årsdag firas på söndag som planerat, trots prickar. Bara de inte mår för dåligt.

Nu kommer de förmodligen att vara prickiga till nästa helg ungefär, och sen hoppas vi att det är över lagom till Valborg. Och så hoppas vi att det inte blir alltför jobbigt för dem. För mig blir det ju inte särskilt jobbigt eftersom pappa W är hemma på heltid. Det finns dock viss risk att han blir galen på kuppen. Kanske får ha beredskap för att vara hemma någon dag i nästa vecka i alla fall...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Krya pa era gullungar! Du ar sa forberedd sa jag tror och hoppas pa ett mycket lindrigt sjukdomsforlopp.
Jag tanker mycket pa Dig/Er.
Tack for att du kom ihag min fodelsedag! Skriver till dig snart.
Kram.
/A-H

Hilda sa...

Hoppas ni klarar er lindrigt.
Tavegyl är kanon. W blev bättre ett vips! Skönt att ha detta gjort sen.... Kram!

Tre Gringos sa...

Stackars barnen W, fast frågan är om det inte är mer synd om pappa W. Fast det är lika bra att ha det gjort.