torsdag, mars 27, 2008

Rosa for president!

Apropå några tidigare inlägg om rosa kläder och blommiga jeans, måste jag bara få puffa för Petter Lindgrens artikel i Aftonbladet (tack för tipset, Hilda!). Den säger en hel del av det jag själv tänker. Och får mig att fundera en del på mina egna fördomar om såväl rosa som under- och arbetar- och medelklass. Varför i hela fridens namn har vi ett sånt behov av att definiera oss själva i vi och dom, och racka ner på dom andra? Och varför är vi så snabba på att döma varandra efter hur vi ser ut eller vilka kläder vi har på oss? Det borde ju inte spela någon roll, det som borde spela roll är ju vilka vi är inuti och hur vi bär oss åt mot andra människor.

Nåja, läs och begrunda. Och tyck gärna något här eller någon annanstans sen. För det här är viktiga grejor, förstår du!

2 kommentarer:

Hilda sa...

I dag har jag varit ute och köpt mig en rosa tröja!!!!

Hilda sa...

Visst är det viktiga grejor. Och trots att vi tror att vi är så fördomsfria så är vi alltid väldigt långt i från det. Att det överhuvudtaget ska ha någon betydelse vilka kläder vi har och desstuom färger är i det hela taget bara sorgligt. Att man sedan har ett visst beteende mot flickor och pojkar och definerar personerna utefter vilket kön de tillhör är konstaterat och har bidragit till de klyftor som uppstått. Vi bekräftar könet: vi "talar om" vilka förväntningar vi har på respektive "köN" sen blir det hela en självuppfyllande profetia där tjejer är söta, snälla och hjälpsamma och killar tuffa, starka och bråkiga. det här är jätteviktiga frågor....Oj va rörigt det blev...