tisdag, februari 05, 2008

Allvarsfunderingar om föräldraansvar

Jag vill att mina barn skall få vara det de är. Känna att de duger som de är från början. Oavsett vad det är. Det kan handla om så grundläggande saker som sexuell läggning, eller om mer triviala ting som huruvida man vill eller inte vill vara med och klä ut sig på dagis. I ingen av dessa situationer, och alla som hamnar däremellan, vill jag medverka till att mina barn känner att de är fel.

Det finns några grundläggande värderingar som jag vill föra vidare till mina barn. Som att alla människor är lika mycket värda – oavsett kön, sexuell läggning, hudfärg, religion, inkomst eller vad det nu kan vara. Det är grundvalen för de demokratiska värden jag står för och djupt och sant inne i mig tror är rätt. Jag vill också att mina barn skall bli människor som bryr sig om andra människor. Men det vill jag ju att de skall VÄLJA att bli för att de vill det. Det funkar liksom inte om de är snälla mot andra för att de vet att jag vill att de är det. Och man kan fundera på vad man menar med att ”föra vidare” värderingar.

För mig betyder det nog att jag lever som jag lär. Att jag själv följer mina principer och värderingar i det jag väljer att göra. För barn gör man gör och inte som man säger.

Men hur gör jag när mina värderingar, eller det faktum att jag vill leva ut dem, riskerar att skada mina barn?

Så här: Familjen W har fått en stoor påse med ärvekläder från kusinerna S, till lillasyster och mellansyster. Där finns en del i lillasysters storlek, en del till mellansyster – och faktiskt en del i storebrors storlek också! Vilken tur, eftersom storebror blev rätt så besviken när han hörde att det inte var några kläder till honom. Problemet uppstår när man tittar på kläderna. Kusinerna S är nämligen tjejer allihop, men den påföljden att så gott som alla kläderna är rosa, har ganska markant tjejigt snitt och mycket blommor och fjärilar på sig. Och problemet uppstår inte hos storebror. Han tycker byxorna med blommor är fina, och reagerar inte alls på att tröjan är rosa med utställda ärmar. (Och om vi för stunden försöker bortse från att han säkert delvis ville ha kläderna för att han också ville ha NÅGOT.) Problemet uppstår hos mig. En stor konflikt uppstår i mig.

Å ena sidan vet jag ju att det skulle kunna bli väldigt jobbigt för storebror att gå till dagis iklädd den rosa tröjan med utställda ärmar, för även mitt rödstrumpejag inser att det är en tjejig tröja. Han är fyra år, och förstår inte vad det skulle kunna innebära att ha den på sig på dagis. Och mamman i mig vill under inga som helst omständigheter försätta honom i en situation där han riskerar att bli mobbad eller utstött. Å andra sidan tar det emot något alldeles väldigt mycket att lägga världens värderingar om kläderna på honom och säga till honom att den tröjan kan du inte ha för den är så tjejig. Och du är ju kille. Det går så emot allt det jag (tror) att jag står för och vill förmedla till mina barn.

I detta ligger det många saker. Det handlar om att jag inte vill nedvärdera det som är tjejigt. För vad är det för fel med att vara tjej? Det handlar om att jag inte vill ge något av mina barn känslan av att vara fel, av att känna fel, av att vilja fel. Det handlar nog också om att jag gärna vill att mina barn skall bli sådana människor som vågar stå för sin åsikt, som vågar stå för det de tror på. Och djupt inne i mig känner jag att då måste jag också göra det. Inte bara med ord, utan också i handling.

Men vill jag bedriva korståg mot världens orättvisor genom mina barn? Hur snällt är det att låta sina barn leva i en värld med en uppsättning värderingar hemma, och sen låta dem ta smällen när de går ut i en verklighet med en helt annan uppsättning värderingar? Översatt – hur snällt är det att låta storebror ha kusinernas ärvda tjejkläder hemma där det är helt OK och ingen fryser ut honom för det, och sen låta honom gå till dagis eller skolan i samma tjejkläder där det skulle anses väldigt konstigt och kufiskt? Det skulle ju vara otroligt grymt. Och det är absolut inget jag vill göra mot mina barn. Verkligen inte.

Vilket är mitt föräldraansvar? Är det mitt ansvar att försöka föra vidare de grundvärderingar jag själv står för? Är det mitt ansvar att INTE göra det, att försöka skapa individer som tänker själva och skapar sina egna värderingar? Är det mitt ansvar att försöka skapa och forma mina barn så att de får en enkel start i livet som möjligt, så att de slipper ta smällar och utanförskap i vad som skulle kunna uppfattas som onödan?

Som förälder kan, och skall, jag hjälpa mina barn att förstå hur världen fungerar, både det som jag tycker är bra och det jag tycker är dåligt. Då kan mina barn själva välja vilka strider de vill ta, och vilka värderingar de är beredda att slåss för. Detta tror jag att de flesta föräldrar vill. Hur gör man då när man vill förmedla till sina barn att så här ser världen ut, det tycker jag inte om – jag skulle vilja att världen såg annorlunda ut, men det är nog bäst att du anpassar dig till världens värderingar för annars kan du råka illa ut? Har jag inte då accepterat världens värderingar och lever jag verkligen som jag lär då? Hjälper jag dem eller stjälper jag dem? Kan man göra så med en fyraåring? Och om man inte kan göra så med en fyraåring – när kan man då förklara sådana här saker? För mig känns det som om det skulle kunna bli svårt att först leva efter världens värderingar tills barnen är gamla nog att förstå ovanstående resonemang – och sen försöka få dem att förstå mina värderingar. Det känns liksom som om loppet redan är kört då. Och samtidigt vill jag ju ABSOLUT inte skada mina barn eller göra livet svårare för dem än jag måste.

Och kanske gör jag en höna av en fjäder. Det är ju inte kläderna som gör mannen. Eller?

Det viktigaste är i alla fall att målet är att barnen skall bli lyckliga. Och att de skall få bli lyckliga på sitt sätt, hur det sättet än ser ut. Och att vi är två stycken som vill hjälpa dem dit.

6 kommentarer:

Hilda sa...

Hej Fru W
Du sätter ord på de känslor som förälder som jag har så svårt att hantera och sätta ord på själv. Jag fightas med de här funderingarna varje dag. Jag har två flickor 3 (snart 4)och 8 år. Varje dag uppstår situationer som gör att jag omvärderar. Men hela tiden återkommer jag till samma grundläggande värderingar som du själv har.

På min arbetsplats, en förskola för barn mellan 1-6år, arbetar vi aktivt med jämställdhet.Jämställdhet är det centrala så att säga. Vi har valt att använda detta ord istället för GENUS då detta ord för många verkar anses betyda att man ska göra flickor till pojkar och vice versa.
För det är ju inte det det handlar om .Allting handlar om att flickor och pojkar ska ha samma möjligheter och bredda sina könsroller istället för att vara begränsade av dem. Några konkreta exempel på hur vi jobbar:
- Vi hälsar alltid på alla barn med deras namn och påpekar aldrig deras klädsel (påpekar de själva och vill visa vad de har på sig osv så så bemöter vi givetvis men INTE med att killtröjan är tuff och tjejtröjan är söt, du förstår säkert hur jag menar).
- Vi försöker koncentrera oss på barnet och barnet som barnet ÄR och inte på prestationer. Jo förresten det gör jag nog ibland. MEn jag försöker vända på det så att jag lyfter fram och uppmuntrar pojkar att kunna visa att de är ledsna och att flickor kan vara arga.
- Något annat som vi försöker vara noga med är att granska litteratur, bara köpa in böcker med just dessa värderingar som både du och jag har, samt inte bekräfta könsstereotypa könsroller. En familj består ju inte alltid av en mamma och pappa till exempel utan kanske av en mamma och mamma...eller pappa och en pappa...

Usch vad rörigt det blev. Det låter så enkelt och krast. Svårt att förklara i text. MEn jag funderade på din son och hans "tjejkläder" och hur vi skulle ha bemött honom. Vi hade ju naturligtvis tyckt detta va väldigt positivt och vi hade inte kommenterat det på något annorlunda sätt. Den grupp av barn som jag just nu arbetar med hade INTE kommenterat det. MEN detta är ju i vår skyddade verkstad. Verkligheten är ju inte bara på förskolan. Jag förstår din frustration...

För att sammanfatta det hela så tror jag att allting egentligen handlar om barnets självkänsla, om att våga vara vem man vill, hur man vill och kunna stå för det. Risken finns att vi blir utanför för att vi går mot strömmen.

Min yngsta dotter har ett par favoritkalsonger. Hon har på sig dem på förskolan (de jobbar inte aktivt med jämställdhet). Jag har aldrig hört henne säga att någon kommenterat det och hon vill fortfarande ha dem på sig. Min äldsta dotter klarar inte ens av att ha boxertroser på sig, för de ser ju ut som kalsonger, vilket inte är ok i den grupp/klass hon går i.

Min yngsta dotter bryr sig inte ännu om vad andra tycker. Hon har en mycket god självkänsla och bryr sig verkligen inte. Min äldsta dotter bryr sig mycket om vad andra tycker. Till saken hör att yngsta dottern är uppväxt under den tid jag som mest aktivt arbetat medvetet med jämställdhet och kanske har hon präglats av det. Eller kanske är det bara sådanhär hon är. Jag undrar hur länge det kommer vara ok för henne att ha kalsonger för hon kommer också vakna upp i verkligheten och jag vet då inte om jag handlat rätt genom att alltid erbjuda henne att handla kläder på både kill och tjejavdelning (resultat att hon oftast,inte alltid, väljer "killkläder"...)..Jag vet faktiskt inte. Tyvärr är det så att det är mer accepterat för en tjej att vara en kille. Då anses man vara stark och ta för sig. Medans om en kille "är" som en tjej så anses det mer negativt. I vuxna ordalag är man typ fjollig. Se på yrken till exempel. Gör en kvinna karriär inom ett typiskt manligt yrke så är det en "riktig" karriär. Hur är det vice versa. Oj det här blev mitt längsta inlägg hitills i bloggvärlden. Egentligen kände jag mig bara otroligt berörd av att läsa ditt inlägg och vill egentligen förmedla och bekräfta min egén frustration. Är det ok för dig att jag diskuterar vidare din frustration med mina kollegor?? Jag tror vi skulle kunna få en bra diskussion eftersom detta är vädigt angeläget för oss. Vi vill ju att föräldrar ska tillåta och stärka sina barn precis som du vill och gör!

FruW sa...

Åhhh så glad jag blir! TACK för alla dina tankar - det är skönt att känna att man inte är ensam om att tänka så här. Var finns din förskola - där vill jag ha mina barn!!!

Självklart får du GÄRNA ta med mina tankar till din förskola. Jag vill gärna höra hur det går också...
Massor av kramar till dig!

Saring sa...

Läste en gång en bloggkommentar från en pappa till en fyraårig pojke som aldrig har lämnat mig. Den var så fin. Kort men tydlig.

Han berättade att pojken var i sin Pippi-period och vägrade gå till dagis i något annat än sin pippidräkt. Och det fick han, utan problematisering eller ifrågasättande. Han fick vara Pippi Långstrump tills han inte ville vara det längre.

Jag är övertygad om att din pojke är väldigt fin i sin rosa tröja. Och jag tror att han kan fortsätta att känna sig fin i den även på dagis. Det är vad jag tror men inte vad jag vet.

Jag förstår ditt dilemma och du resonerar så otroligt klokt. Samtidigt. Jag tror att jag hade kört på naiva-och-oförstörda-vilken-fin-tröja-linjen framför världen-kan-vara-så-hård-så-det-är-inte-värt-att-chansa-linjen. Jag TROR det, men vet inte.

Det gör ont när ens värdefullaste blir sårade. Men jag tror inte att han kommer att bli det. Jag tror att dagiskamraterna också kommer att tycka att tröjan är fin. Om de ens ser den.. Det är vad jag tror men inte vad jag vet.

Kram

FruW sa...

Tack snälla Saring. Hade det bara varit jag som bestämde hade det nog varit lite lättare att köra på den "naiva" linjen. Men det faktum att vi är två som tycker i denna fråga gör det hela lite mer komplicerat. Och lättare förstås - man har någon att bolla med. Fast svårt när man inte är överens. Som sagt - livet är inte alltid enkelt. Men oftast ganska roligt.
Kram

Tre Gringos sa...

Jag har brottats med samma tankar. Jag har dock fått lära mej att världen inte är riktigt lika hård som jag först trodde.

Pia sa...

Jag har en kompis vars son gick till dagis i storasysters avlagda klänningar och strumpbyxor en period. Han tyckte han var jättesnygg och han blev inte retad ett dugg. Så jag tror kanske inte att man ska förutsätta att det blir en stor grej av det hela. Och även om någon skulle säga något så tror jag inte sonen blir stämplad som konstig för livet. Det enda som händer då är nog att han slutar ha tröjan på dagis.