onsdag, januari 30, 2008

Mycket vatten och många bilar under broarna

Jodå, i torsdags skulle herr W köra och hämta storebror och mellansyster som var hos kusinerna G och lekte på eftermiddagen/kvällen. Han skulle hämta dem vid sju, och körde iväg kvart i. Fem över ringde han och sa med mörk röst: Jag blir sen, jag har kört och krockat...

Inget hände med någon av de som satt i de TRE bilarna som var inblandade, tack och lov. Det hände vid järnvägsundergången. Vid järnvägsundergången där det inte får plats två bilar i bredd. Alltså har bilarna som kommer uppifrån lämna företräde. Alltid. Herr W kom uppifrån på väg ner, och då stod det redan en bil och väntade. Bilen framför herr W börjar köra, men tvärnitar strax efter eftersom han nog plötsligt kom på att han (ju) skulle släppa bilen som kom nerifrån, på väg upp. Bilarna som möttes hann stanna, nästan nos mot nos under järnvägen, men herr W lyckades inte få stopp på våran stora familjebussbil i tid, utan brakade rätt in i bilen framför, som i sin tur brakade in i bilen mittemot... Bilen i mitten blev ganska knycklad... Tack och lov skadades ingen, men det blev ju en hel del skador på i alla fall de andra bilarna. Vår verkar ha klarat sig väldigt bra. Nummerplåten fram blev VÄLDIGT knycklad av dragkroken på bilen framför. Så knycklad att man inte kunde läsa den alls. Verkstaden sa dock att om det går att få fast en ny nummerplåtshållare så är det det enda som ur säkerhetssynpunkt behöver bytas. Och så var där ett liiiitet skrapmärke på kofångaren i plasten, men det betalar vi INTE 4500 kronor för att fixa. Det kostar nog att betala självrisken för lagningarna av de andra bilarna.

Vad jag sa när han ringde (apropå herr W:s kommentar när undertecknad blev påhoppad av en stolpe i november)?? Som den goda hustru och medmänniska jag är var min första fråga:
- Hur mår du? Hur mår de andra?

Min andra fråga var
- Skall jag ringa till faster G och säga att vi blir sena?

Min tredje fråga var
- KAN vi åka och hämta barnen i bilen - rullar den?

Under tiden tänkte jag faktiskt inte skadeglada tankar. Jag tänke "Åhhh neeeej, han kommer att vara på ett 7-h-s humör när han kommer hem, då är han inte god att tas med." Egoistiskt, ja. Skadeglatt, nej.

Så var det med det. Slutet gott. Allting gott. Om vi bara får startat tredjebilen i morgon så den kan ombesiktigas så att den ÄNTLIGEN kan säljas!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, men sa skont att alla mar bra. Lat ga att bilarna blev lite tillknycklade.

/A-H