tisdag, januari 01, 2008

Mer tandläkare och summering av jullovet...

Ja, julhelgen genomlevdes under i och för sig trevliga former, men under inverkan av maxdos panodil. Tanden blev ju inte precis bra. En vecka efter att de drog den fick jag komma tillbaka och spola rent igen eftersom det blivit inflammerat i såret efter tanden. Riktigt inflammerat. Nu fick jag lite starkare piller (tack!) och antibiotika. Nu har det snart gått en vecka till och inflammationen har blossat upp på nytt. Det känns som om det aldrig kommer att bli bra. Och då är det ändå bara en tand (eller rättare sagt en icke-tand) som strular lite.

Fru W är inte så bra på långvarig, molande värk. Jag blir sur och gnällig och tycker oproportionerligt synd om mig själv. Är det dessutom så att värken kommer sig av något som även gör mig trött och hängig och att jag inte orkar med (som tex en infektion) ökar grinigheten exponentiellt med mängden saker jag ville gjort men inte orkade. Ingen bra kombo under ett jullov precis innan undertecknad skall knalla tillbaka till jobbet. Lägg därtill en vääääldigt förkyld make, febriga och tillika gnälliga barn som hostar tills de kräks så är katastrofen om inte faktum så väldigt nära.

Och ändå har det, hör och häpna faktiskt varit ett rätt så bra jullov. Lillasyster W har fyllt ett år, haft kalas, vi har haft julkalas hos oss med alla fru W:s mammor, pappor, bröder och deras familjer. (Ja, så många av varje är det ju inte förstås.) Men med den närmaste kärnfamiljen blir vi nio vuxna och sex barn (och ett på väg - dock inte i familjen W). Vi har som sagt var hunnit med att ligga däckade allihopa i någon slags superförkylning, vi har promenerat lite (mellan skurarna - vi har haft osannolikt grått och tråkigt väder hela jullovet), vi har fixat nyårsmiddag för herr W:s bror med familj (fyra vuxna, fem barn) som blev riktigt bra och nyårig - och så har vi spelat julklappsspelen 742 gånger.

Imorgon är det dags för allvaret - back to work för fru W. Den mentala förberedelsen är minimal. Därför känns det rätt så bra att det är tre dagar när det nästan inte är någon annan där, så att jag kan gona in mig i lugn och ro och mjukstarta. Det var i alla fall tanken när jag valde att börja direkt efter nyår. Vi får väl se hur det blir i verkligheten.

Ja, summering av året kommer kanske så småningom, men inte just nu!

Gott Nytt År på er allihopa!

2 kommentarer:

Saring sa...

..och GOTT NYTT ÅR TILL DIG, kära du!!!
Kram

Anonym sa...

God fortsättning! Hoppas du hade bra först dagar på jobbet.