fredag, december 29, 2006

Livet med tre barn

Ville bara skriva några rader och berätta att livet med TRE barn är ungefär lika stökigt, lite roligare och ännu lite mer tidskrävande än livet med två. Ännu har vi inte hittat några rutiner, och det lär väl ta sin lilla tid. Och när man precis har hittat något som funkar, så gissar jag att ett av barnen växer lite och mognar lite och så får man hitta nya rutiner igen. Men det är ju så livet är med barn!

Storebror och storasyster är väldigt glada i sin lillasyster, och vill gärna klappa, krama och hålla henne. Detta måste dock ske under sträng övervakning eftersom lillasyster riskerar att knuffas ner när hon visar missnöje med att huvudet trillat ner bakom en kudde. Men det är ju inte så lätt när man inte är så stor själv. V hämtar gärna leksaker till sin lillasyster, men blir lite förnärmad när hon inte tar emot dem i handen… L var mäkta stolt när han höll Hedvig igår och hon somnade i hans famn.

I vilket fall som helst – Hedvig äter hyfsat bra, även om hon får lite på flaska också. Trots att detta är nr 3, är Fru W förvånansvärt nojjig över matandet och ätandet. Kanske för att storebror gick ner ALLDELES för mycket de första dagarna vi var ensamma hemma och gav mig ett fruktansvärt dåligt samvete. Hur kunde jag som mamma inte förstå att han behövde mat? Skulle man inte göra det? Så nu litar jag inte riktigt på mig själv, utan tar till flaskan och ersättningen. Och det känns helt OK faktiskt.

Vi sover sådär på nätterna, men tack och lov har man ju fått en del hormoner i kroppen så än så länge går det faktiskt bra. Hon är rätt så matig på kvällarna, och vill gärna ligga och sova vid bröstet. Sen kan hon sova några timmar i sträck på natten, och framåt 3-4 på morgonen blir hon gnuttig igen och vill ligga vid bröstet fram till morgonen. Eller sova på mammas mage, vilket det oftast blir. Så min sömn blir väl sådär, sittandes i sängen med bebis på magen – men det är bättre än att inte få sova alls.

Herr W har dessutom löst den lilla bildetaljen. Så klockan 14.00 idag hämtar vi vår nya familjebuss... (jag VET att klimatet är hotat av biltrafiken, men vi får faktiskt inte plats i den vi har...)! Sprillans ny, alldeles för dyr, men ack så skönt att ha en bil som inte går sönder hela tiden och som måste lagas och lämnas in stup i ett. Så nu hoppas vi att det blir så!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag hela familjen W!

Kram