fredag, september 04, 2009

Ska man oroa sig?

Tycker egentligen att det verkar som om medierna har lyckats skapa rätt mycket hysteri kring svininfluensan. Statistiskt sett är den inte farligare än vilken annan influensa som helst - dödligheten är inte högre. De allra flesta som får den blir inte sjukare än vid vilken influensa som helst.

MEN - de få som drabbas hårt av den är helt andra grupper än vanligt. Det är inte bara gamla, sjuka. Det är unga, till synes ganska friska personer vars lungor kollapsar och slutar funka. Och tänk om en enda av de som drabbas är mitt barn?

Vaccinera! - tänker jag då. Men - så läser jag att vaccinet kan vara rätt farligt. Innehåller kvicksilver, vilket lett till att barn under 6 månader absolut inte ska vaccineras annat än i nödfall...

Ska jag eller ska jag inte hålla barnen hemma från dagis? Jag som kan? Fast då borde jag ju i konsekvensens namn isolera dem från allt umgänge, eftersom eventuella lekkamrater förmodligen går på dagis och utsätts för smitta.

Och så kan man ju inte leva heller. Ständigt rädd för någon slags smitta, i stort sett helt isolerad. Då blir man ju en kuf.

Nu ska jag gå och hålla handhygienkurs för mina barn. Om och om och om igen.

Inga kommentarer: