onsdag, juli 08, 2009

Sommar och spikes i håret

Ja, det blir väl den här månadens inlägg... Skämt åsido. Antingen får jag skärpa mig, eller så får jag nog lägga ner bloggen.

Sommaren har helt enkelt tagit oss med storm. Och det har lillebror också. Fast han bara är sex veckor är det som om han alltid funnits hos oss. Det går inte att tänka sig familjen utan honom. Fast jag förundras över hur ett så litet barn kan ta så mycket plats. Hela huset är fullt av "lillebror-attiraljer". Vaggan, bilstolen, liften till vagnen, babysittern, skötbordet, filtar, kuddar och små mössor precis överallt. Och i garaget tar nu vagnparken över fullständigt. Och så mycket tvätt de genererar! Inte så stora plagg, men många varje dag går det åt. Är det inte lite kiss vid sidan av blöjan, så är det ersättning eller kräks. Eller både och. Tur att fru W har en soltorka-tvätt-fetisch - jag fullkomligt ÄLSKAR att torka tvätten utomhus.

Just den här dagen har varit ganska produktiv. Fru W har hunnit med att gå en promenad alldeles själv, fått 1,5 timmars egentid hos frisören, tvättat (se ovan), klippt gräsmattan, varit med familjen och badat, ätit glass, städat köket, badat lillebror och bakat bröd. Dessutom har jag varit en god konsument och försökt sätta mig in i takboxarnas förlovade värld. För jo - vi behöver en sån nu. Absolut. Inte ens en sjusitsig bil klarar av en sex-personers-familj med packning (se ovan för lillebror-packning). Så - takbox - here we come!

Igår fick storebror äntligen en dröm uppfylld. Han har länge pratat om att han vill ha spikes i håret (fast han kallar det taggar). Hans ömma moder inhandlade då för ändamålet lämplig hårprodukt (efter att ha konsulterat personalen i affären), och förfärdigade konstfullt spikes efter storebrors anvisningar. Systrarna ville inte vara sämre, fast de ville vara enhörningar - så de fick varsitt horn de också. Den smarta modern gjorde detta någon timme innan det var dags för bad, för att kunna tvätta bort konstverken lagom till läggdags. Detta var alltså igår. Idag, 4 schampotvättar och en diskmedelstvätt senare kan storebror fortfarande göra spikes, och syrrorna ser ut som om de inte tvättat luggen på 3 veckor.

Mental note to self - använd ALDRIG Dax Wax igen. Någonsin.

(Den trendmedvetne läsaren hade säkert kunnat upplysa mig och andra mindre kunniga om att Dax Wax förvisso är oerhört bra för att göra spikes, men helt omöjligt att tvätta bort. Det kunde i alla fall min frisör...)

Semestern har bara börjat för familjen W, och vi har massor med roligheter som väntar på oss - planerade och oplanerade. Jag hoppas kunna återkomma liiiite oftare än en gång i månaden hädanefter...

Inga kommentarer: